Sárai Vanda

Volt előzetes elképzelésed arról, hogy milyen művésszel szeretnél együtt dolgozni? Volt, aki ehhez képest meglepett, vagy inkább arra találtál rá, akit eleve kerestél? 

Mivel ez egy viszonylag kicsi szcéna, nehéz teljesen vakon megérkezni egy ilyen szituációba, így akadtak a résztvevők között olyanok, akiknek már találkoztam különböző kiállításokon a munkáival, viszont személyesen nem ismertük még egymást. Értelemszerűen olyan művészt kerestem, akikkel hasonló az érdeklődési körünk, és örülök, hogy nem egy ilyen művésszel volt alkalmam beszélgetni.

Miért épp őt választottad? Miért jelenthet izgalmas szakmai kihívást számodra épp az ő terve?

A doktori kutatásomban a digitális kultúra, azon belül is elsősorban a posztinternet művészet kritikai vonulatát vizsgálom, így Kádár Emese munkássága abszolút egybevág az érdeklődésemmel. A közösségi média vizuális nyelvének és a gyász kortárs rituáléinak ötvözetére reflektáló művei nemcsak témájukban, de formátumukban is különösen érdekesek nekem. Az elmúlt időszakban egy olyan kiállításon dolgoztam, amelyen annak a jelenségnek igyekeztem utánajárni, miszerint egyre több kortárs művész kezdi alkalmazni a szőnyeg médiumát a praxisában – Emese szőttesei e tekintetben tehát több szempontból is kifejezetten izgalmasak a számomra.

A randi melyik pontján dőlt el benned, hogy ő lesz a te embered?

Mivel igyekeztem nyitottan viszonyulni minden jelenlévőhöz, a végén.

Mit gondolsz, létezik „szerelem első látásra”? Vagyis a gyorsan kialakuló szimpátia meg tud alapozni egy tartós munkakapcsolatot?

Nem gondolom, hogy ez a megfelelő analógia egy kurátor-művész együttműködésre, már csak az első válaszomban említett szakmai dinamika miatt sem.

Kádár Emese

„Rapid randi”, vagyis rövid időd volt a bemutatkozásra. Mire helyezted ebben a hangsúlyt, és milyen reakciót vártál a kurátortól? 

Az eseményre készülve érzékeltem, hogy az egyes művek koncepcióját és háttértörténetét az idő rövidsége miatt nem fogom tudni ismertetni a beszélgetések során. Így átgondoltam, hogy mi az a konceptuális ív, ami az egyes munkákat összefogva elvezet az engem jelenleg művészként foglalkoztató kérdésekig és ezen keresztül be tudom mutatni azt a projektet, amin éppen dolgozom. Ahogy azt előre sejtettem, az egyes találkozók során a hangsúly természetszerűen helyeződött egyik vagy másik aspektusára a munkásságomnak, aminek igyekeztem teret engedni.
A kurátorok felé nem volt konkrét elvárásom, az eseményre úgy tekintettem, mint egy kommunikációs lehetőségre, ami a beszélgetés rapid jellege miatt maximum a szimpátia létrejöttére elég, konkrét tervekkel kapcsolatos ötletcserére nem igazán. 

Szerinted mivel nyerted el a kurátor tetszését? Mi bennetek a közös? Vagy épp az ellentétek vonzzák egymást? 

Az érdeklődésbeli azonosságokra hamar fény derült a beszélgetés során, ami megteremtette a kölcsönös szimpátiához az alapot. Sárai Vandát elmondása alapján a művészet, a dizájn és a technológia keresztmetszete érdeki, valamint jelenleg a posztinternet művészet kritikai lehetőségeit kutatja. Az említett hármasság az én munkásságomban is megfigyelhető, valamint a posztinternet művészet fogalma is felmerülhet a munkáim értelmezése kapcsán.   Az általam legtöbbet használt technika a szövés, amit az iparművészet területéről emelt be a képzőművészet az eszköztárába, emiatt egy-egy, a médiumot használó munka automatikusan a dizájn határterületére téved az értelmezése során.
A kiállítási tervben, ami jelenleg formálódik a fejemben a virtuális térben történő gyászolás és megemlékezés által felvetődő kérdésekkel foglalkozom. Installatív sírkő-szőttesek formájában dolgozom fel a virtuálisan tárolt személyes adatok, így az elhunyt szeretteinkhez köthető emlékeink elveszésének kérdését, ezzel téve kísérletet arra, hogy az emléket állítsak elhalványuló emlékezetnek. Mindehhez olyan vizuális nyelvet használok, ami ötvözi a hagyományos és a közösségi médián keresztül történő emlékezés motívumait, formanyelvét, és a virtuálist átemeli a materiálisba. 

Fel tudott vetni a kurátor olyan új szempontokat a terveddel kapcsolatban, ami meglepett, amit megfontolandónak találsz?

Ahogy korábban említettem, a szituáció nem volt alkalmas a közös ötletelés elkezdésére, ez alatt a 15 perc alatt leginkább a terv ismertetésére és megismerésére, valamint a felmerülő kérdések átbeszélésére koncentráltunk. A közös munka során érkezik el a szakasz, ami teret enged annak, hogy kellő mélységgel elmerülve a témában meglepő és megfontolandó új szempontok, és ötletek merüljenek fel, és építsék a közös projektet. 

Mit gondolsz, létezik „szerelem első látásra”? Vagyis a gyorsan kialakuló szimpátia meg tud alapozni egy tartós munkakapcsolatot?

A klasszikus szerelmi klisé ebben a kontextusban nem állja meg a helyét. A magyar képzőművészeti közeg viszonylag kicsi, így az egyes szakmai kapcsolatok esetlegesen már az előtt elkezdtek formálódni, hogy két szakmabeli szereplő találkozhatott volna. A kiállításokon, szakmai cikkeken vagy a közösségi médián keresztül a kurátorok előzetesen sokszor már megismerik a művészek munkásságának egy-egy szeletét, ami vagy megragadja őket vagy nem. Az Esterházy Art Dating felhívására portfólióval kellett nevezniük a művészeknek, így ha más nem, onnan előzetes ismeretet szerezhettek a kurátorok arról, hogy mivel foglalkozik a másik. Emiatt egyértelmű, hogy már a találkozás előtt leszűkül a kör a döntést meghozó fejében, az alapján, hogy kinek a művészeti nyelvével tud a leginkább azonosulni. A helyszínen a személyes meggyőzőerő és a kommunikáció gördülékenysége, vagy annak hiánya csak ráerősíteni vagy rácáfolni tud a megelőlegezett szimpátiára, ami elvezet a végső döntéshez.